proscenium
josé cura
josé cura
Introductory words

In Argentinien gibt es einen weit verbreiteten Glauben, dass Artur Rubinstein angeblich vor Jahrzehnten einmal im Rahmen einer Konferenz in Buenos Aires gesagt habe: Carlos Guastavino war Argentiniens Schubert. Und das wird natürlich als Aussage, dass Argentiniens bester Liederkomponist „in jeder Hinsicht genauso gut wie Schubert ist“, interpretiert.

Wie viel ich im Laufe meiner Karriere auch diesbezüglich nachgeforscht habe, konnte ich nie bestätigen, ob Rubinstein diese Worte auch tatsächlich sagte. Nichtsdestotrotz, als ich vor vielen Jahren erstmals in Wien ein Konzert mit Liedern von Guastavino sang, habe ich mit Absicht die Rubinstein zugeschriebenen Lobesworte über diesen Komponisten erwähnt, natürlich mit einem kleinen Augenzwinkern…

Da war ich also, auf der Bühne des Wiener Konzerthauses, und erklärte dem Publikum, dass „Schubert Österreichs Guastavino war“... Stellen Sie sich die Gesichter vor!

Aber es ging mir natürlich nicht darum, die Sensibilität der Österreicher oder jemandes anderen zu beleidigen. Noch viel weniger wollte ich gegenüber Schubert – den ich wie jeder Musiker, der etwas auf sich hält, verehre – respektlos sein. Ich wollte die Neugier des Publikums erwecken, wirklich ihre Aufmerksamkeit auf die Musik, die wir nun spielen würden, lenken. Gleichzeitig stellte ich mich aber so auch der Herausforderung, durch mein umgedrehtes Zitat selbst aktiv die Wahrheit herauszufinden.

In „LIEDER MEINER HEIMAT“ geht es um diese Lieder: sie sind intellektuell raffiniert, einmal süss, einmal rau, traurig oder humorvoll, manchmal melancholisch, aber immer berührend. Ich will sie auf so vielen Bühnen dieser Welt wie möglich vorstellen, wobei dieses Konzertformat recht gut in unsere Zeit passt, jetzt, wo Live- Musik so dringend benötigt wird, uns aber andererseits die durch die Pandemie ausgelösten Zwänge die mögliche Anzahl von Menschen auf der Bühne einschränkt.

Dann lasst es uns angehen! Wir kommen ausgestattet mit Guastavinos Liedern, aber auch mit solchen von Hilda Herrera, María Elena Walsh, Alberto Ginastera und Carlos Lopez Buchardo und auch von mir selbst. Unterstützt sind wir dabei von den jungen Talenten Katalin Csillagh am Klavier und Barbora Kubíková auf der Gitarre.

So tragen wir einen kleinen Tropfen an Zuversicht zu dem Trog, der jetzt so dringend aufgefüllt und somit wiederbelebt werden muss: der Hoffnung!

José Cura
josé cura

José Cura is a familiar name in the world of opera, but he is also a trained composer and conductor, opera director, and stage designer, determined to use great music to engage, entertain, and educate. Born in Rosario, Argentina, Cura moved to Buenos Aires in 1984, where his voice developed into the distinctive tenor with tints of dark baritone we know today.

In 1999, José Cura resumed conducting, thrilling audiences with his performances both in the pit and on the platform. 2007 saw the world-premiere of a creative re-imagining of Pagliacci which marked the beginning of Cura’s career as a stage director and designer.

In 2010 he designed, directed and starred in Samson et Dalila. His La Rondine, and Cav & Pag, both in 2012, proved him to be a director of distinction. Subsequent productions have cemented his prestige as a director and producer. 2014 saw a return to his activity as a composer, with the premieres of his Stabat Mater and Magnificat.

In 2015, José Cura was honoured by the Argentinean Senate for his achievements in culture and in 2017 he was named Professor Honoris Causa of the National University of Rosario, Argentina. Since 2018, he is the Principal Guest Artist of the Hungarian Radio Art Groups.

Catalin Csillagh
catalin_csillagh

First prize winner at the competition of the European Piano Teachers Association (EPTA, London) and at the chamber music competition of the Beethoven Piano Society of Europe, London, in 2001, Katalin Csillagh was awarded a two-year scholarship to the Glenn Gould School of the Royal Conservatory of Music in Toronto, also receiving a scholarship from the Pro Renovanda Cultura Hungariae Foundation. She graduated from the Franz Liszt Academy of Music with top honours in 2005 and completed her post-graduate studies at the Mozarteum, Salzburg in 2008. Former vocal coach professor of the Franz Liszt Academy of Music, and visiting professor at Tufts University, Boston, Steinway Artist, Katalin Csillagh is currently living in London, UK, where she is Artistic Director at!Moltopera!Opera Company and piano teacher at Steinway London.

A regular guest performer at the Argentinian Embassy in Budapest, promoting Argentinian music, her dedication to Piazzola has led her to play his music for two pianos with Martha Argerich at the Argentina 200 Festival in London and with Carlos Nozzi, principal cellist of the Buenos Aires Philharmonic Orchestra.

She has had concerts in New York, Boston, Paris, Vienna, London, Toronto, Buenos Aires, Salzburg, Munich, Moskov, Bayreuth, Budapest and Nice as well as at several European festivals.

Her recordings have been repeatedly broadcasted by the Hungarian Radio and Television and her solo CDs!Sonatas!(2000), Astor (2008), Chopin’s 24 Preludes and Improvisations (2008) as well as her chamber music CDs!Shades of Bach!(Budapest Music Center, 2001) and Glowing Sonorities (Hungaroton, 2016), have scored great success.

Barbora Bubikova
Barbora Kubikova

Barbora Kubíková is one of the most talented guitarists of the young generation. In 2019, she completed her studies at the Conservatory Ceské Budejovice. Currently she is studying at the Hochschule für Musik Franz Liszt in Weimar, in the class of Ricardo Gallén.

She is the winner of several national and international competitions: Concertino Praga 2013, Zruc nad Sázavou 2009, Praguitarra Clásica 2010, competition of Czech Education Ministry 2011, Guitartalent Brno 2011 and 2012, Karl Ditters z Dittersdorfu 2016, Anna Amalia 2015 (DE), Enrico Mercatali 2015 (IT), and has also earned important awards such as EMCY Prize. In 2018, she was awarded the 2nd Prize in the competition “Play with the Czech Philharmonic”.

As a soloist, she has performed with many of Czech leading orchestras (Prague Radio Symphony Orchestra, South Czech Philharmonic, Orchestra of South Bohemian Theatre, West Bohemian Symphony Orchestra, North Czech Philharmonic), and as well performed in the most prestigious Prague concert halls: Dvorák Hall of the Rudolfinum and Smetana Hall of the Municipal House. In 2015, she played her recital in Chengdu, China.

Since 2017, Barbora has been cooperating with José Cura, with whom she has performed with Prague Symphony Orchestra, Dresdner Kapellsolisten, Würth Philharmoniker, Musikkollegium Winterthur and Hungarian Radio Symphony Orchestra. In 2019, she made her debut in Spain, playing Rodrigo’s Concierto de Aranjuez, with Orquesta Sinfónica de Lérida, under the baton of Maestro Cura.